چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

نمایشگاه طراحی دودلینگ آرت پروانه عشقی مهربان

شناسه : 8018 21 دسامبر 2023 - 16:45 ارسال توسط :

نمایشگاه طراحی دودلینگ آرت پروانه عشقی مهربان که ۱۶ آذر ۱۴۰۲ با کیوریتوری هانی نجم و با حضور دکتر سالاریان رئیس دانشگاه مازیار، دکتر سیامک نیری و‌ دکتر سارا خلیلی گشایش یافته بود، امروز ۳۰ آذر ۱۴۰۲ در نور مازندران پایان یافت. در مراسم اختتامیه نمایشگاه طراحی دودلینگ آرت که با حضور جمعی از هنرمندان […]

پ
پ

نمایشگاه طراحی دودلینگ آرت پروانه عشقی مهربان که ۱۶ آذر ۱۴۰۲ با کیوریتوری هانی نجم و با حضور دکتر سالاریان رئیس دانشگاه مازیار، دکتر سیامک نیری و‌ دکتر سارا خلیلی گشایش یافته بود، امروز ۳۰ آذر ۱۴۰۲ در نور مازندران پایان یافت.

در مراسم اختتامیه نمایشگاه طراحی دودلینگ آرت که با حضور جمعی از هنرمندان شهرستان نور و رویان در سالن مجتمع پیامبراعظم به پایان رسید عبدالرضا رشیدی ریس اداره ارشاد نور اذعان داشت چنین نمایشگاه های هنری که سبک های جدید هنری براساس هنر روز دنیا شکل گرفته باشد و بر پایه علمی استوار باشد کمتر دراین شهر برگزار شده است ، دراین مراسم هانی نجم و عباس نعمتی ازهنرمندان برجسته این شهر نیز حضور داشتند که قرار بر راه اندازی مجدد انجمن هنرهای تجسمی شهرنور و شکل گیری و آغازمجدد فعالیت های هنری تصمیم گرفته شد و عبدالرضا رشیدی اذعان داشت که از هرگونه فعالیتهای هنری دراین سالن استقبال خواهدکرد .

دکتر شاهین آریامنش استفاده از نماد های باستانی دراین نمایشگاه و ترکیب آن با دودلینگ آرت را تحسین برانگیز خواند و ازتلاشهایی که برای گردآوری چنین آثار ارزنده ای که نشانه ای از فرهنگ و تمدن کهن ایران است تشکرکرد . در متن استیتمنت نمایشگاه دودلینگ شبانه که توسط هانی نجم پایه گذار هنر دودلینگ آرت درایران و کیوریتور این نمایشگاه نوشته شده و برای مقدمه کتاب دودلینگ آرت مجموعه آثار پروانه عشقی مهربان که به زودی به چاپ خواهد رسید چنین نوشته شده است:

اگرمیخواهید نتیجه چیزی را در یک سال ببینید گندم بکارید اگرمیخواهید نتیجه چیزی را در ده سال ببینید درخت بکارید اما اگرمیخواهید نتیجه آن چیز را در تمامی عمر ببینید آموزش دهید. این جمله از کنفوسیوس همواره الهام بخش من بود تا وارد فضای آموزش بشوم و اکنون ثمره آن را بعداز مدت کوتاهی که میگذرد مشاهده میکنم .جریان هنری دوودلینگ آرت که درمدت چندسال اخیر با برپایی نمایشگاه های متعدد و ارائه مقالات سعی درمعرفی این هنر کمتر شناخته شده درایران داشتم ودر۵ آبان ماه سال ۱۳۹۵ برای نخستین بار گردآوری نمایشگاهی از آن را در گالری شروه درایران برعهده داشتم و آغاز گرآن برای اولین بارجهت معرفی در فضای گالری ها و فضای علمی پژوهشی در دانشگاه بودم اکنون به سرعت رو به رشد است ودراین میان شاگردانی ادامه دهنده آن بودند که از جمله پری عشقی مهربان یکی از هنرجویان مستعد و پرتلاشی است که در دانشگاه از ابتدای روند شکل گیری آثارش در زمینه دوودلینگ شاهد تلاش های بسیار او‌بودم که باعث شد به درک درستی ازهنر دوودلینگ و آثارخلاقانه و جدیدی دراین زمینه دست بیابد.از جمله خصوصیات او که قابل تحسین است روحیه تجربه گرایی و جسارت است ودراین مدت تکنیک های زیادی از جمله نقاشی پشت شیشه،طراحی با رنگ سفید روی زمینه سیاه ،ساخت حجم ،ساخت انیمیشن،مرکب ،پاستل روغنی ،اکولین و…را داشته است که در نهایت به ترکیبی ازدودلینگ با خوشنویسی ایرانی ختم شده است و آثارش در زمینه کالیگرافی را میتوان ترکیبی از Stendoodling با doodling دانست که با استفاده از شابلون شکل گرفته است . پری عشقی مهربان در دوودلینگ های اولیه اش از نماد ماهی استفاده کرده است که کاملا تحت تاثیر ناخودآگاه بوده است من آن را در ارتباط با زادگاهش مازندران و دریای خزر میدانم و میتواند منبعی برای تحلیل روانشناسان باشد . از آنجایی که اعتقاد دارم هنررنج و لذت را توامان باهم دارد و با توجه به پژوهش هایی که روی تاثیرات دوودلینگ در درمان اضطراب وافسردگی و ایجاد تمرکز داشته است ، پری عشقی مهربان توانسته است به کمک دوودلینگ آرت بیماری اش صرع را بهبود ببخشد که این نکته قابل تحسین و نقش مهمی را برای هنردرمانگران دراین زمینه به دنبال خواهدداشت .

خطخطى شاید ابتدایی ترین شکل علامت گذاری “نقاشی” باشد ، که در نقاشی های اولیه و کودکان نقشى سازنده بازى می کند. دودلينگ، در حالی که هنوز یک پدیده گسترده است، دغدغه اى عمدتاً بزرگسالانه است، که معمولاً در جلسات یا تماسهای تلفنی با ذهنیت غیابی (بى پروا) تولید می شود. اما طراحی اتوماتیک، یک شیوه ابداعى نمايشى تر و مفصل تر است، كه در حالتى شبیه به خلسه (سرگشتگى) انجام و گاهی در ملا عام اجرا می شود. همانند خطخطى و دودلينگ، کسانی که درگیر آن می شوند لزوماً هنرمندان آموزش دیده اى نیستند ، اما نتایج می تواند حیرت انگیز باشد. به دليل ماهيت خودجوش و ابتكار معصومانه، هر يك از اين سه شيوه نقاشى توسط هنرمندان مدرن اتخاذ و اقتباس شده است، غالباً هنگام جستجوی دستور العمل مصنوعی برای الهام گرفتن یا رهایی از محدودیت های مهارت های حرفه ای خود
در آثار پروانه عشقی مهربان شاهد خلاقیتی هستیم که از دوودلینگ به وجود آمده است و به دور از محدودیت ها به آن انسجام بخشیده است .

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.