شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 18 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1832 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 52×
   

آغاز نخستین بررسی باستان شناختی جوین و جُغَتای خراسان رضوی

شناسه : 2517 22 سپتامبر 2020 - 7:51 ارسال توسط : منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

سرپرست هیات باستان شناسی از شروع نخستین پروژه بررسی باستان شناختی شهرستان های جوین و جُغَتای استان خراسان رضوی خبر داد.به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آزیتا میرزایی امروز “سه شنبه”با اعلام این خبر اهداف این بررسی را شناخت کم و کیف آثار باستانی این دو شهرستان […]

پ
پ

سرپرست هیات باستان شناسی از شروع نخستین پروژه بررسی باستان شناختی شهرستان های جوین و جُغَتای استان خراسان رضوی خبر داد.
به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آزیتا میرزایی امروز “سه شنبه”با اعلام این خبر اهداف این بررسی را شناخت کم و کیف آثار باستانی این دو شهرستان اعلام کرد.
او با بیان اینکه تاکنون این شهرستان ها مورد بررسی قرار نگرفتند تصریح کرد: دومین هدف این پروژه تکمیل بخشی از نقشه باستانشناسی کشور است.
گفتنی است ، شهرستان جغتای در موقعیت جغرافیایی شمال شرق کشور و غرب استان خراسان رضوی و شمال غرب شهرستان سبزوار واقع شده است .تاریخ جغتای نشان می دهد که این شهر بیش از ۱۵۰سال سابقه مرکزیت و حاکم نشینی داشته و به عنوان مرکز حکومت و ولایات ثلاث(جغتای، بام و صفی آباد و میان آباد ) نقش عمده ای از نظر سیاسی و اجتماعی در منطقه ایفا کرده است .
شهرستان جوین، به مرکزیت شهر نقاب نیز یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی و مشتمل بر دو بخش مرکزی و عطاملک است. جوین یا گویان، از دیدگاه جغرافیای تاریخی  ولایت، سرزمین یا دشت وسیعی است که دو شهرستان جغتای و جوین امروزی را شامل می‌شود. در معجم‌البلدان یاقوت حموی مرزهای این ولایت وسیع، از بسطام تا نیشابور بوده و در سمت جنوب، به بیهق؛ و در سمت شمال، به جاجرم می‌رسیده‌است.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.