پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1825 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 52×
   

بررسی باستان‌شناسی ساحل خلیج‌فارس

شناسه : 7703 06 نوامبر 2023 - 7:38 ارسال توسط :

کتاب «بررسی باستان‌شناسی ساحل خلیج‌فارس» نوشته‌ حمید زارعی، استادیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دربردارنده‌ مطالعاتی علمی و میدانی مرتبط با بندرهای نای‌بند، عسلویه، سیراف، کنگان و دَیّر است. این کتاب از سوی انتشارات گنجینه‌ منتشر شده است. این کتاب در چهار فصل به معرفی و بررسی باستان‌شناختی مناطق یادشده می‌پردازد و مواد فرهنگی و […]

پ
پ

کتاب «بررسی باستان‌شناسی ساحل خلیج‌فارس» نوشته‌ حمید زارعی، استادیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دربردارنده‌ مطالعاتی علمی و میدانی مرتبط با بندرهای نای‌بند، عسلویه، سیراف، کنگان و دَیّر است.

این کتاب از سوی انتشارات گنجینه‌ منتشر شده است. این کتاب در چهار فصل به معرفی و بررسی باستان‌شناختی مناطق یادشده می‌پردازد و مواد فرهنگی و تاریخی به‌دست آمده را شناسایی و بررسی می‌کند. این اثر آگاهی‌های جامعی را در اختیار خواننده‌ علاقه‌مند به چنین مباحثی قرار می‌دهد. برای پی بردن به اهمیت علمی و تحقیقی کتاب «بررسی باستان‌شناسی ساحل خلیج‌فارس» کافی‌ است اشاره کنیم که تا پیش از چاپ این اثر، آگاهی‌ها درباره‌ باستان‌شناسی بنادر عسلویه، سیراف، کنگان و دَیّر در ساحل خلیج‌فارس محدود به مطالعاتی بود که در سال ۱۳۱۱شمسی توسط «سر اورل اشتاین»، باستان‌شناس انگلیسی، انجام گرفته بود.

حمید زارعی، نویسنده‌ کتاب، در مقدمه‌ اثر خود اشاره می‌کند که اشتاین در آن سال ضمن بررسی بخش‌هایی از جنوب شرقی ایران موفق شده بود بقایای باستانی بندر سیراف را شناسایی و از محوطه‌هایی در آن محدوده، بازدید کند. هرچند پس از مطالعات اشتاین کاوش‌های باستان‌شناسی کم‌شماری در آن گستره انجام گرفت اما تحقیق کنونی (کتاب «بررسی باستان‌شناسی ساحل خلیج‌فارس») نخستین کار علمی بعد از انقلاب اسلامی است.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.