پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1825 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 52×
   

بیرجند بر پایه قشون بنیاد گذاشته شد

شناسه : 7330 21 جولای 2023 - 13:42 ارسال توسط : منبع : ایبنا

کتاب «فرمانداران بیرجند» شرحی از تاریخچه و نگاه تازه­‌ای به بیرجند و انگیزه­‌های پیدایش و گسترش «شهر» از روزگار ناصری تا به اکنون است. بیرجند تا پیش از آن در منابعی که برجای مانده به نام «قصبه» ثبت است. کتاب «فرمانداران بیرجند»تاریخی سیاسی از بیرجند یکصد ساله اخیر است. محمود فاضلی بیرجندی در دیباچه کتاب تاریخچه […]

پ
پ

کتاب «فرمانداران بیرجند» شرحی از تاریخچه و نگاه تازه­‌ای به بیرجند و انگیزه­‌های پیدایش و گسترش «شهر» از روزگار ناصری تا به اکنون است. بیرجند تا پیش از آن در منابعی که برجای مانده به نام «قصبه» ثبت است.

کتاب «فرمانداران بیرجند»تاریخی سیاسی از بیرجند یکصد ساله اخیر است. محمود فاضلی بیرجندی در دیباچه کتاب تاریخچه نوینی از پیدایش بیرجند آورده­‌ است که حاصل مدت­‌ها مطالعه و گفت­‌وگو با آگاهان است. این تاریخچه نگاه تازه­‌ای به بیرجند و انگیزه­‌های پیدایش و گسترش «شهر» از روزگار ناصری تا به اکنون است. بیرجند تا پیش از آن در منابعی که برجای مانده به نام «قصبه» ثبت است.

محمود فاضلی بیرجندی در نشست رونمایی کتاب «فرمانداران بیرجند» که در موسسه فرهنگی خوارزمی برگزار شد، گفت: فرمانداری بیرجند سال ۱۳۱۶ بنیادگذاری شده. از آن سال تا سال ۱۳۵۷ نوزده تن فرماندار و سرپرست فرمانداری بوده­‌اند. دو فرماندار نظامی هم بوده­‌اند که یکی سال ۱۳۲۷ و دومی سال ۱۳۵۷ مصدر کار شده است.

وی افزود:  در آن دوره یک تن از کردهای خوشنام و آزموده فرماندار بیرجند شده، عبدالله ایلخانی‌زاده، که نامش در هیچ کجا نیامده و این آگاهی را مدیون دوست عزیزم آقای محمد ایلخان­‌زاده هستم.

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: آخرین فرماندار دوره پهلوی بیژن افراسیابی بود که اعدام شد و نگارنده آگاهی­‌های دست اول از اعدام او به دست آورده که برخی از آن در کتاب آورده شده است. 

فاضلی بیرجندی گفت: از سال ۱۳۵۷ تا ۱۴۰۰ بیست و نه فرماندار و سرپرست آمده­‌اند. سه تن از فرمانداران حاضر به گفت­‌وگو با نگارنده نشدند که نام ایشان در فهرست آورده نشد.

وی افزود: بلندترین دوره تصدی از آن محمدحسن شریف، سیاوش عجمی کاشانی و علی ناصری بوده که هر سه هفت سال یا اندکی کمتر از آن فرماندار بوده­‌اند.

این پژوهشگر تاریخ بیان کرد: فرمانداران دوره پیش از ۱۳۵۷ همه به جز دو تن از کارکنان وزارت کشور بودند. فرمانداران پس از ۱۳۵۷ کمتر وزارت کشوری بوده و از سازمان­‌های گوناگون به این جایگاه آمده­‌اند.

وی افرود: مطالعات، تاملات و دریافت­‌ها در باره شهر بیرجند نشان داده که این شهر بر پایه قشون بنیاد گذاشته شده و آن در دوره ناصرالدین شاه بوده است که میر علم خان سوم قصبه قدیم بیرجند را مقر قشون خویش کرد و زان پس شهر رو به گسترش نهاد. تا امروز هم آن بنیاد قشونی در زندگانی این شهر پابرجا مانده و هست.

فاضلی بیرجندی در پایان سخنانش گفت: در دوره هشتاد و چهار ساله که از بنیادگذاری فرمانداری بیرجند گذشته ۵۱ تن فرماندار یا سرپرست فرمانداری بوده­‌اند.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.